Cap a on evoluciona el Retail? Quines són les tendències que sorgeixen en l’àmbit internacional? Com es pot fidelitzar als consumidors al nostre negoci? Aquestes són algunes preguntes que van tenir resposta en la Jornada #RetailTrends | Explorant el Metavers, les Xarxes Socials i les Tendències Internacionals, que ha organitzat Cecot Comerç aquest 19 d’octubre. 

La Jornada va comptar amb més de 60 assistents, que van descobrir les principals tendències al sector del Retail de la mà dels tres ponents de la Sessió. A més, també van tenir ocasió de plantejar els seus dubtes durant la jornada i en l’espai de networking que es va organitzar.

Durant la matinal es va plantejar que davant d’un entorn turbulent, canviant, tumultuós i exigent els “retailers” no poden restar al marge de totes i cada una de les noves eines de comunicació per a “enamorar” al client. En tot moment es va plantejar tendències que seran realitat en un futur pròxim. 

La Jornada #RetailTrends ha comptat amb la participació de: 

  • Sandra Arcos, assessora en Màrqueting i negocis digitals de la Cecot, que va presentar la ponència “Metavers Immersive Màrqueting del Sector Retail”.
  • Marta Marín, directora creativa estratègica i analista de tendències de mercats, que va reflexionar sobre les tendències en les xarxes socials a la conferència “Tendències i futur de les xarxes socials en el Retail”.
  • Laureano Turienzo, president de l’Associació Espanyola de Retail i expert en retail i nous formats comercials, que va presentar una xerrada centrada en “Tendències de Retail en l’àmbit internacional”. 

Durant la Jornada, moderada pel periodista Pere Mas, la presidenta de Cecot Comerç, Cristina Escudé, va adreçar unes paraules de benvinguda als assistents. També va adreçar-se al públic, el tinent d’alcalde i regidor de Comerç de l’Ajuntament de Terrassa, el Sr. Xavier Cardona. La cloenda va anar a càrrec del director general de Comerç de la Generalitat, Jordi Torrades. 

Compartim amb vosaltres unes imatges de la Jornada #RetailTrends 2023.

Us ampliem la informació de la Jornada amb la crònica de l’assessora de Comerç Interior de la Cecot i membre de la Junta Directiva de Cecot Comerç, la Mercè Clavel.

Ponència de la Sandra Arcos, assessora en màrqueting i negocis digitals de la Cecot, Metavers Immersive Marketing en el Sector Retail

Amb la seva intervenció hem descobert el futur de la publicitat i el màrqueting en el sector #Retail a través del #metavers. Sandra Arcos considera que el comerç ha de ser “híbrid”; ja no es pot obviar el lligam entre l’espai físic i el virtual (physical) i que el “metavers” és un camí per establir una experiència immersiva per atreure als potencials clients. Els consumidors cada cop cerquen més elements virtuals i impactants per a ser realitzar el seu procés de compra. Segons Arcos perquè l’empresari del comerç entri en el món del “metavers”, el primer pas resideix en l’evolució de la web 3D; canvi de paradigma, atribuint al món digital la rellevància que li correspon sense perdre l’essència de l’espai físic (comerç immersiu). L’espai web 3D permet l’ús de tecnologies immersives on el client entre dins de la botiga com si estigués dins d’aquesta. La ponent va apuntar que aquesta eina tecnològica permet establir col·laboracions amb altres comerços propers; creant un espai virtual urbà on el client s’endinsa dins del carrer comercial.

Sandra Arcos recomana disposar d’un “metavers” propi conjuminant les tecnologies complementàries. Aquesta combinació permet crear un nou valor diferencial amb la competència i una experiència immersiva mitjançant la web 3D; tot creant un màrqueting digital que permeti augmentar la notorietat “physical” del nostre comerç.

Ponència de la Marta Marín, analista de tendències de mercat, Tendències i futur de les xarxes socials en el Retail.

Marta Marín, consultora estratègica i experta en previsió de mercat, ens va mostrar les últimes tendències de les xarxes socials i com aquestes estan remodelant el panorama del retail. La ponent ens va fer vibrar amb les tendències i les prospectives de futur de les xarxes socials.

Va començar la seva intervenció dient que estem en un moment “caos” i incomprensible. Hi ha tensions polítiques, inestabilitat econòmica, societat amb desequilibris significatius, malestar cultural, altres. Aquests factors afecten en el món del comerç; creant friccions que comporten canvis de model en el propi retail.

Ens demana que canviem perquè estem davant de cinc revolucions claus:

  • Revolució ambiental.
  • Revolució biològica
  • Revolució tecnològica
  • Revolució mediàtica
  • Revolució estètica

En el cas que ens pertoca avui, ens interessa centrar-nos en la revolució tecnològica on el metavers i la intel·ligència artificial és la més innovadora en aquests moments. La revolució mediàtica on el més important és crear marca, contingut de marca (“brand story”) que permeti augmentar la notorietat del nostre establiment. I la revolució estètica cal adaptar a nous codis d’expressió verbal i no verbal.

En aquest context d’incertesa, la conferenciant ens recomana ser “elàstics” aplicant noves estratègies de màrqueting. I, és imprescindible fer ús de les xarxes socials. Les nostres audiències (no hem de parlar de clients en aquest món digital) estan immersos en una cultura digital i en contínua comunicació amb les xarxes socials. I, nosaltres retailers, hem de ser-hi presents.

Aquest any 2023, i com a dada interessant i a retenir, a Espanya hi ha 41,68 milions d’usuaris actius en les xarxes socials. Les xarxes socials que van en augment són: Tik Tok i Pinterest. Continua sent claus Instagram, Facebook, Twitter i LinkedIn.

A continuació, la ponent es va centrar en 5 eixos claus per estar al dia en aquest món de les xarxes socials:

  1. Les audiències busquen honestedat i transparència. Ara per ara la xarxa Instagram genera comunitat i la xarxa Tik Tok, bàsicament és usada per la generació Z, serveis per a donar-se a conèixer i ampliar audiències.
  2. Els retailers han de ser creatius i animats. Per exemple: crear una línia o una marca pròpia i crear contingut amb ella, realitzar vídeos a temps reals, transmetre experiències als usuaris. Tenint en compte la segmentació dels nostres usuaris (edat i aspectes socials – actitudinals)
  3.  Els retailers s’han d’endinsar en el món de la realitat virtual: intel·ligència artificial i metavers. Basant-se estratègicament en l’entreteniment creatiu i educant a l’audiència amb els valors de la marca.
  4. No oblidar als “Influencers”: micro i nano persones locals o properes que tenen incidència en les nostres audiències. Remarcant que
  5. No deixar de costat les addiccions que estan generant importants malalties mentals. Per això la conferenciant recomanar treballar el món physical: experiència virtual i real a les xarxes i transportar a la nostra audiència que vingui i es desplacin al nostre espai físic.

Ponència de Laureano Turienzo, expert en retail i nous formats comercials, Tendències de Retail a nivell internacional

I, el darrer ponent, Laureano Turienzo conegut expert a escala internacional en Retail i nous formats comercials, ens ha guiat a través de les innovacions més impactants en el comerç minorista en l’àmbit global.

El seu primer eslògan ha estat: no podem continuar estant quiets. Estan canviant les formes d’ús i de consum dels nostres consumidors o compradors.

I com ens hem de comportar en aquest món ja actual del retail? Ell va parlar de 4 atributs:

  • Preu.
  • Assortiment.
  • Ubicació.
  • Atenció al client.

Quan a l’assortiment ell ens recomana disposar de marca pròpia, de producte de proximitat, de producte hiperpersonalitzat; entre d’altres. Per exemple si disposem d’un assortiment de roba de ioga fer una combinació de venda de producte amb sessions de ioga pels nostres clients; això genera confiança i fidelització.

Respecte a la ubicació continua sent important, no solament en el món físic sinó també en el món digital. La recerca “aprop meu” creix any rere any. Ens comporta estar ben ubicats a internet.

I, finalment quant a l’atenció a les persones compradores, el ponent va remarcar: “el retail és un negoci de persones que atenen a persones”. És a dir tenir al client al centre del nostre negoci (customer cèntric), i per tant comporta tenir equip de venda centrat a atendre el client (employee cèntric) no a despatxar clientela. Suposo que tots (clients i venedors) han d’estar immersos en el món digital conjuminat amb el món físic.

Estem en l’era relacional on es valora l’actitud emocional i no la racional. Hem de crear valor humà, una marca que es relaciona contínuament amb els seus clients potencials o reals.